Gokkasten die als mensen worden beschouwd leveren meer op

Heb je ooit gehoord van antropomorfisering? Nee? Erg begrijpelijk, maar het is wel iets wat de meeste mensen dagelijks doen. Het is namelijk het fenomeen dat je menselijke eigenschappen toewijst aan levenloze dingen. ‘De auto heeft er geen zin in vandaag’ of ‘de computer wil niet meewerken’. Dit gebeurt ook veel bij gokkers. Ze wijzen graag menselijke eigenschappen toe aan de gokautomaten! ‘Je bent niet erg gul vandaag of wel?’ of schelden tegen een gokkast valt hier ook al onder.

Niets bijzonders
Wanneer je nu begint te twijfelen aan jezelf, no worries! Veel mensen doen dit en het is gewoon normaal. Het gebeurt bij allerlei apparaten die vaak dagelijks gebruikt worden. Veel mensen bouwen onbewust toch een ‘relatie’ op met een ding en dus ook een gokkast. Vanuit de Universiteit van Milaan-Bicocca hebben drie psychologen zich met dit fenomeen bezig gehouden. Ze hebben onderzocht of er een verband was tussen gokkasten waar je een ‘relatie’ mee had, of wanneer je dit niet had.

Het onderzoek
Hoe menselijker de machine gezien wordt, hoe langer mensen erop blijven spelen en hoe meer geld ze verliezen. Dat is de uitkomst van het onderzoek. In totaal werden er vier experimenten uitgevoerd waar 415 deelnemers aan meededen. Ze wisten allemaal niet waarop onderzocht werd, dus konden geen bewuste acties maken. Ze kregen de vraag om de ontwerpen van een aantal gokkasten te beoordelen. De helft van deze groep kreeg, voordat ze mochten oordelen de volgende tekst te lezen:

‘Onthoud, dat wanneer je op een slotmachine speelt, je geen bepaalde strategie hoeft toe te passen. In tegenstelling, de machine bepaald zelf wanneer jij gaat winnen of verliezen waar of wanneer dan ook. Soms kiest de machine ervoor om je voor de gek te houden, dan laat ze je een paar keer flink achter elkaar verliezen en andere keren gunt ze je de winst. In elk geval, de machine kiest ervoor wat er gaat gebeuren. Je zult gewoon moeten spelen om uit te vinden wat het gaat zijn.’

Op deze manier hebben ze van tevoren menselijke eigenschappen toegewezen aan de machines voor de helft van het aantal deelnemers van het onderzoek. De machine kan dus op deze manier je straffen of belonen. De andere helft van de deelnemers kreeg ook een tekst, maar hier stond heel wat anders op geschreven:

‘Onthoud, dat wanneer je op een slotmachine speelt, je geen bepaalde strategie hoeft toe te passen. In tegenstelling, de machine beschikt over een bepaald algoritme dat is voorgeprogrammeerd om een bepaald aantal winsten en verliezen te geven. Door dit algoritme kun je dus de mogelijkheid hebben om te winnen of om te verliezen. Hoe dan ook, het is dus altijd deze formule die bepaald wat er gaat gebeuren. Je zult gewoon moeten spelen om uit te vinden wat het gaat zijn.’

Op deze manier hebben ze van tevoren juist de menselijke eigenschappen die mensen kunnen geven aan een gokkast weggehaald.

Conclusie
Na het lezen van de tekst konden de deelnemers gaan gokken op de machines. Ze mochten zelf bepalen hoe lang ze wilden blijven spelen. De verschillen hierin waren daarna overduidelijk. De mensen die de tekst hadden gelezen over de menselijk eigenschappen van de machine speelden gemiddeld 32 spins tegenover de mensen die de andere tekst hadden geschreven, zij speelden gemiddeld maar 24 spins. De manier waarop gespeeld kon worden en de inzetten waren identiek. Ook bleken de mensen meer emotie te tonen wanneer de gokkast ‘menselijk’ was. Ze ware gelukkiger met winsten en gefrustreerder met verliezen. Sinds dit onderzoek zijn gokkasten daarom ook zoveel mogelijk menselijker gemaakt en zit er een verhaallijn in het spel. Een ander voordeel van dit onderzoek is, om juist de probleemgokkers ervan te overtuigen dat de machine maar een formule is, waardoor het gokgedrag beperkt kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*